|
ANTIK LEO > OBRAZY Z BRAZÍLIE > Tlačová informácia |
Tlačová informácia Obrazy brazílskeho maliara Adalio Sarro poskytujú príležitosť na stretnutie s ďalekou Brazíliou, umožňujú
vnímať jej silu, jej čaro a účinok jej žiarivých a magických farieb
prostredníctvom pôsobivých, hlboko emotívnych obrazov tohto maliara. Univerzum
Adelia Sarro tvoria postavy vidieckych robotníkov, indiánskych žien, mulatov,
matiek s deťmi, pouličných predavačiek – jednoduchí, ťažko pracujúci ľudia z
jeho vlasti. Ťažkú fyzickú prácu, ktorú dobre pozná zo svojej mladosti, lebo
vyrastal v chudobných pomeroch, charakterizujú ramená a ruky, nohy a chodidlá
nezvyčajných rozmerov a pôsobivé, vážne, často melancholické tváre jednotlivcov,
dvojíc a väčších alebo menších skupín ľudí. Jemné a harmonickým dojmom pôsobiace
scény s atmosférou silných emócií dotvárajú aj zvieratá, kvetinky alebo hudobné
nástroje. Empatický Sarro v rokoch 2008 a 2009 pracoval na rozličných projektoch a
namaľoval novú kolekciu malieb s podstatne silnejšie štruktúrovaným
povrchom a so zapracovanými odkazmi v Braillovom písme, aby hmatom mohli
výstavené obrazy vnímať aj nevidiace osoby. Na pravej strane každého takéhoto obrazu je „legenda“,
ktorá obsahuje vzorku štruktúry a slovo napísané Braillovým písmom,
označujúce to, čo na obraze vytvára. Obrazy sprevádza aj zmenšená verzia obrazu
a text charakterizujúci obraz, čitateľný pre vidiacich a v Braillovom
písme aj pre nevidiacich. Táto
kolekcia bola vystavená prvýkrát v novembri 2009 v múzeu Alfredo
Andersen v Curitibe v Brazílii a neskôr ju mali možnosť obdivovať aj
návštevníci viacerých galérií v Brazílii. Medzičasom sa zrodilo niekoľko takýchto obrazov,
ktoré boli prijaté s uznaním a potešili mnohých vidiacich i nevidiacich
v Brazílii a na našom kontinente zatiaľ v Nemecku a na
Slovensku. Otvárajú možnosť poriadať výstavy obrazov pre tradičných
návštevníkov galérií, teda pre vidiacich, ale aj ich rodinných príslušníkov a
priateľov, ktorí majú problémy so zrakom.
Globálny Brazílčan - alebo čoraz častejšie označovaný ako - Picasso Brazílie Maliar a sochár Adelio
Sarro, syn portugalskej matky a talianskeho otca, sa narodil v roku 1950 v meste
Andradina v štáte Sao Paolo v Brazílii. Od roku 1972 vystavuje svoje diela na
výstavách známych galérií a kultúrnych centier a zúčastnil sa na mnohých
kultúrnych podujatiach v Brazílii a v iných štátoch sveta. Špeciálne zbierky
jeho diel sú súčasťou muzeálnych expozícií. André Parinaud, francúzsky
kritik, novinár a spisovateľ, ktorý ho nazval globálnym Brazílčanom, o ňom v
apríli 2001 o. i. napísal: Adelio Sarro už ako mladík vedel veľmi citlivo
narábať s materiálmi. Pracoval ako tesár, neskôr opracovával mramor v kameňolome
a popri tom maľoval plagáty. Stretnutie s miestnym portrétistom v ňom prebudilo
talent, začal maľovať a venovať sa umeleckým technikám. Návšteva múzea v obci
Brodowski bola preňho silným emocionálnym zážitkom a keď objavil diela
Portinariho, prežíval radikálny prelom a rozhodol sa stráviť život v službách
inšpirácie a predstáv, zrodených z jeho videnia okolitého sveta. Jeho prvé diela
pochádzajúce z roku 1969 charakterizuje realizmus, ktorý ho obklopuje a
inšpiruje, vyjadrený v modrej a ružovej farbe rýb a v palete monotónnych
zemitých farieb. O štyri roky neskôr maľuje hudobníka odetého do čistej modrej s
červeno-fialovým violončelom a neskôr dievčatko s bábikou v geometricky
ohraničenej miestnosti s perspektívou premenenou do okrovo-sivej šachovnice,
ktorá predstavuje jeden z prvých prvkov jeho premeny vedúcej k autonómii
plastickej vízie. Postupne, ale radikálne, mení znázorňované osoby a čoskoro
ohromuje objemnosťou ich tiel, tvárí a samotného prostredia, ktoré každému
obrazu dodávajú vlastnú identitu. Stávajú sa základom odkazu jeho umenia a
filozofie. Maľuje roľníkov, situovaných mimo svojej obvyklej reality, s
končatinami, ktoré sú akoby skutočným kapitálom ich existencie. Ruky a nohy
naberajú enormné rozmery vymykajúce sa z obvyklej perspektívy. Každá maľba
nachádza nové rytmy predstavujúce originálnu plastickú harmóniu. Výrazné ruky,
obrovské chodidlá a melancholický výraz tváre vnímame ako emocionálny šok, ktorý
nás vťahuje do strhujúcej prítomnosti týchto modelov. Roľníkom, robotníkom,
matkám a deťom Sarro vdychuje hereckú atraktivitu v ich každodennom boji o úbohé
prežitie. Kobaltová modrá mora a oblohy jeho obrazov sú tonalitou jeho hudby.
Celá paleta modrej vo všetkých odtieňoch skicuje siluety jeho osôb a
charakterových čŕt postáv a zvýrazňuje nekonečnú hĺbku inšpirácie, ktorá vedie
každý jeho ťah štetcom. Kontrastujúca ružová a červená, tyrkysová zelená a jemná
fialkastá farba slezu vyvolávajú konflikty s pestrým priestorom a korešpondujú s
namaľovanými scénami. Farba podčiarkuje hlboké emócie Adelia Sarro, vášnivú
ľudskú silu, ktorá sa snaží mobilizovať pohľad a prenášať pocit.
Prvé výstavy umelca sa uskutočnili v roku 1981 v Brazílii, ale
jeho diela boli súčasťou kolektívnych výstav aj v Japonsku. V ďalších rokoch sa
meno umelca skloňovalo v Miláne, Bologni, Ríme, Paríži, Buenos Aires, Miami,
Daltone, Lissabone. V roku 1983 sa pridal k ďalším umelcom s odlišnými
umeleckými štýlmi a zrodila sa skupina „11 rozdielnych ciest“. Od začiatku
sedemdesiatych rokov do roku 1992 vystavoval Sarro svoje diela okrem toho v 17
brazílskych mestách, väčšinou v popredných výstavných priestoroch ako Museu de
Arte de São Paulo" (MASP), Galeria de Arte do Sesi v São Paulo alebo Museu de
Arte vo Florianópolise. Nadácia Fundación Rali – Museo Latino Americano v Punta
del Este v Uruguaji kúpila 14 jeho diel. V roku 1993 sa v Zürichu
uskutočnila prvá výstava umelca v Európe. V ďalšom roku sa Sarro zúčastnil na
medzinárodnom umeleckom veľtrhu Europ'Art v Ženeve, potom nasledovali ďalšie
výstavy v rozličných krajinách Európy, v Austrálii a v Singapúre. V roku 1995 sa
umelcove diela úspešne vystavovali aj na Art Expo v New Yorku a v Las Vegas.
Publikum, ktoré sa zaujíma o diela Adelia Sarro je čoraz väčšie. Banka „Bank im
Bistum Essen“ na počesť umelca kúpila do svojej vstupnej haly veľký nádherný
triptich Liberdades da Vida. V roku 1999 vystavoval pri príležitosti
zasadnutia Svetového ekonomického fóra v Davose 12 veľkých malieb s tematikou
života detí v rozvojových krajinách. Múzeum umenia v Singapure pozvalo Adelia
Sarro, aby prednášal o latinsko-americkom umení a na spiatočnej ceste z výstav v
Sydney, Melbourn a Perth bolo publikum odmenené zaujímavou prednáškou. Starosta
mesta Evian-les-Bains poskytol v roku 2001 mestské kongresové centrum na
usporiadanie jeho veľkej výstavy. Po dohode so Svetovým ekonomickým fórom
Sarro namaľoval 8 metrov široký obraz s tematikou globalizácie, ktorý v roku
2003 prezentoval v Davose. Vzhľadom na rozmery obrazu Svetové ekonomické fórum
kúpilo menší obraz Adelia Sarro s touto tematikou do svojej vstupnej haly v
Ženeve. Vďaka umeleckému uznaniu svetovej politickej scény dostal Adelio
Sarro pozvánku na výstavu poriadanú Organizáciou spojených národov v budove
Palais des Nations v Ženeve. Otvárací ceremoniál sa v OSN uskutočnil v roku
2004. Sarro vystavoval známy obraz o globalizácii, obraz o imigrácii v Brazílii,
ktorý namaľoval pri príležitosti 500. výročia vzniku Brazílie a ktorý neskôr
kúpilo múzeum Rali v Montevideu, ako aj obraz, ktorý namaľoval pre túto
príležitosť a výber zo svojej tvorby. V lete v roku 2007 Sarro v Múzeu moderného
umenia v Moskve prvýkrát predstavil novú muzeálnu kolekciu pod názvom „Sila,
čaro a farby Brazílie“ pozostávajúcu z 34 obrazov a z veľkého triptichu s
tematikou vývoja Brazílie. Táto kolekcia bola ešte raz vystavená na jeden mesiac
v múzeu Ruskej akadémie umenia v Petrohrade. V rokoch 2008 a 2009 Sarro
pracoval na rozličných monumentálnych projektoch a namaľoval novú kolekciu pod
názvom Artaccess – Prístup k umeniu s maľbami s podstatne silnejšie
štruktúrovaným povrchom, aby obrazy mohli vnímať aj nevidiace osoby. Obrazy sú
okrem toho označené štítkami s textom napísaným Braillovým slepeckým písmom.
Táto kolekcia bola vystavená prvýkrát v novembri 2009 v múzeu Alfredo Andersen v
Curitibe v Brazílii. Socha má pre Adelia Sarro inú dimenziu, ako farby.
Je to určitý druh výzvy pre jeho inšpiráciu vo svete plastiky. Pozoruhodná
ľahkosť všetkých jeho sôch, ich pohyb, šarm jeho ženských postáv a čaro jeho
reliéfu svedčia o pestrosti inšpirácie pri hľadaní novej fascinujúcej formy –
hovorí André Parinaud. Sarro vyvinul vlastnú techniku zhotovovania
veľkorozmerných sôch, monumentov v modernom štýle ako aj fontán z betónu, ktoré
sú umiestnené na verejných priestranstvách. Vďaka farebným prímesiam vyzerajú
ako by boli zhotovené z bronzu, mramoru alebo granitu. V Brazílii existuje viac
než sto monumentov Adelia Sarro s rozličnou tematikou, pričom námestie súsoší –
pamätník Adelia Sarro – stojí v jeho rodnom meste Andradina. Aparecida
je najväčším a najdôležitejším katolíckym pútnickým miestom v Brazílii. Výsledkom
dlhoročnej práce Adelia Sarro sú nádherné monumentálne reliéfy a krížová cesta s
moderným portálom ozdobeným nadrozmernými zloženými rukami, ktoré zhotovil práve
pre túto baziliku. Za prítomnosti pol milióna pútnikov boli vysvätené v roku
2000. Umelec vytvoril aj bronzovú bustu pápeža Benedikta XVI., ktorú posvätil
sám pápež v roku 2007 pri príležitosti svojej návštevy v Aparecide. Sakrálne
umenie Adelia Sarro možno vidieť v nemeckom meste Kevelaer, kde pred nemocnicou
stojí jeho socha venovaná tematike životného cyklu. V nemeckom Klingenmünsteri
umelec vytvoril aj farebné okno pre kláštorný kostol pochádzajúci z 11.
storočia. Niektoré z jeho prác:
- Maľba s rozmermi 14 m x 2 m s
tematikou rozvoja brazílskeho mesta Sao Bernardo do Campo, zhotovená pre Banko
do Estado de São Paulo.
- Vitrážové okno kostola pochádzajúceho z 11 storočia,
Klingenmünster v Nemecku.
- Socha znázorňujúca cyklus života umiestnená na
voľnom priestranstve pred nemocnicou Marienhospital v Kevelaer v
Nemecku.
- Trojrozmerný reliéf vysoký 20 m a súsošia v areáli univerzity
Marilia.
- Monument so slobodomurárskou tematikou vysoký 10 metrov v Santo
Andre, štát Sao Paulo.
- Krížová cesta so 14 monumentálnymi reliéfmi a 4
reliéfy vysoké 7 metrov v chráme v Aparecida v Brazílii.
- Monumentálne fontány
a sochy v Santa Fe do Sul asi 600 km od mesta Sao Paulo.
- Maľba s rozmermi 2,5
x 8 metrov na motívy globalizácie zhotovená pri príležitosti konania Svetového
ekonomického fóra v Davose v roku
2003.
www.antik-leo.sk
www.sarro.info
|
|